Ditt och Datt

Det här inspirerar oss! Vad inspirerar dej?

Välkommen till en inspirationssida som handlar om allt från kärleken till vår Plåtis till recept och personliga funderingar kring husbilslivet.

3 minuters lästid (626 ord)

Åka på vintern men inte ha vinterbonad husbil

Snorkallt! Men vadå - vi åker ändå! 

Vår lilla husbil, vår Plåtis, har inte precis någon vinteroverall. Med andra ord, den är inte vinterbonad. Men det bryr vi oss inte om. Vi får helt tänka till och tänka om. För vi vill ju vara i den året runt. Plus eller minus ute spelar ingen roll.

Vi är alltså inne i utmaningarnas tid. När vi började längta efter vår och snödroppar ja då kom snö och kyla. Fördelen är att det blir ljusare ute, snön lyser upp. Samtidigt som dagarna blir längre. Men den där bistra vinterkylan, den hade vi hellre haft i december och januari. Inte nu. Det gäller alltså att gilla läget och köra igång med problemlösning. Fast egentligen är det bara ett sätt att hitta möjligheter för att leva det liv vi vill leva.

Isproppar i vattenledningarna
Vår Plåtis är inte byggd för vinter. Vattenledningarna fryser. Isproppar var en trist erfarenhet. Rinnande vatten i kranarna kan vi alltså fetglömma. Då gäller det att tänka till. Så vi skaffade oss en plastdunk med kran. Vattnet till matlagning, kaffebryggning och spola i toan hämtar vi där.

Det räcker inte med el för att hålla värmen
Vi vill ha tillgång till el. Men det räcker inte med elvärme när det är så här kallt. För att vi ska få en go värme i husbilen kör vi på mix, alltså både gas och el. Det gäller alltså att ha extra koll på gasflaskorna så vi inte plötsligt står utan. Nu har vi börjat fundera på om vi skulle ta och skaffa en gasolomkopplare så att när den ena gasflaskan tar slut kan den andra ta vid. Då slipper ju även mannen att ta slut för att han måste gå ut och byta gastub. Det blir alltså win-win.

Täcken värmer gott
Ja, vi vill ju även slå ett slag för varma sköna täcken. Inte bara i sängarna utan även på fram- och sidorutorna. Det gör att värmen håller ännu bättre i husbilen. Men vi har dessutom rullat ihop goa och sköna fleecefiltar och lagt utmed madrasserna som isolering mot ytterväggarna. Att dessutom bulla upp med mysiga fleecekuddar kring sängplatsen gör det bara ännu bättre.

Maten vi lagar får inte kräva diskning
Det måste vara enkelt att bara torka ur med hushållspapper. Omnian gör ett kanonjobb. Den här helgen blev det fläskytterfilé och potatisbakelser som serveras med bearnaissås. Allt tillagas i portionsformar av silikon. Maten serveras på papperstallrikar. Men vi vill ha riktiga bestick. När vi ätit torkar vi av dem med hushållspapper. Och när vi kommer hem till hushuset diskar vi det i diskmaskinen.

Vinglas skapar vardagslyx
Vi använder vinglas i plast till allt från vin, vatten till morgonjuicen. Glasen torkas ur med hushållspapper mellan de olika användningsområdena. Måste erkänna att det känns lyxigt att dricka juice i vinglas. Kaffekopparna och allt annat som används vid frukosten torkas ur, och av, med hushållspapper och sedan är de redo att användas en gång till.

Den personliga hygienen och toabestyr
Vi löser tvagningen med våtservetter för ansiktet. När vi borstar tänderna öppnar vi toan och spottar ut sköljvattnet i den. Inget hamnar i handfatet. Då kan det bli ispropp.

Istället för spola på vanligt sätt har vi ett glas vatten på handfatet som vi spolar med efter kissning. Nummer två gör vi på toaletter i servicehus. 

Så här gör vi när vi försöker hålla huvudet kallt och göra det bästa av en kylig situation. Hur gör du?

Idag är vi i Persköp
Idag är vi i Bua
 

Kommentarer 8

Gäst
Gäst - Sonja Katrin Elvidotter den måndag, 08 februari 2021 09:20

Tack för råd och info. Jag har också plåtis och gör ungefär som ni om jag är ute på vintern. Den är också min endabil så när jag bara vardagskör har jag ju ingen värme i den. Mer än motorvärmare då. Men eftersom jag vill fricampa är det lite svårt med elen... funderar på litet bensin kraftverk... annars när inte solceller laddar just nåt tar bodelsbatteriet slut. Luftburen dieselvärmare som visst behöver en del ström för att dra runt.
Ljus har jag av batteridrivna ledlampor och kylen är ju kall utan el när det börjar bli -20/25°
Men jag vågar inte använda toa... (får bli typ okq8) finns det inte risk att kassetten fryser sönder?
Allt gott // SonjaKatrinx

Tack för råd och info. Jag har också plåtis och gör ungefär som ni om jag är ute på vintern. Den är också min endabil så när jag bara vardagskör har jag ju ingen värme i den. Mer än motorvärmare då. Men eftersom jag vill fricampa är det lite svårt med elen... funderar på litet bensin kraftverk... annars när inte solceller laddar just nåt tar bodelsbatteriet slut. Luftburen dieselvärmare som visst behöver en del ström för att dra runt. Ljus har jag av batteridrivna ledlampor och kylen är ju kall utan el när det börjar bli -20/25° Men jag vågar inte använda toa... (får bli typ okq8) finns det inte risk att kassetten fryser sönder? Allt gott // SonjaKatrinx
Åsa den måndag, 08 februari 2021 21:38

Kul att du uppskattade tipsen! Vi använder ju inte husbilen till vardags utan då står den parkerad utanför huset. Vi har den inkopplad på el och har en liten kupévärmare som går igång när temperaturen sjunker för mycket. När det är så här kallt ute (10 - 12 minus är mycket för oss som bor söderut) så vill vi ha en innetemp på ca plus 16 grader. Ledlampor är kanonbra!
Hade nog också varit skraj för att använda toan när det är sådana ruskiga minusgrader. Gissar att du bor norrut. Vår toakassett har i alla fall klarat sig hittills. Men det kanske beror på att vi alltid har värme igång?
Ha det gott!
Åsa

Kul att du uppskattade tipsen! Vi använder ju inte husbilen till vardags utan då står den parkerad utanför huset. Vi har den inkopplad på el och har en liten kupévärmare som går igång när temperaturen sjunker för mycket. När det är så här kallt ute (10 - 12 minus är mycket för oss som bor söderut) så vill vi ha en innetemp på ca plus 16 grader. Ledlampor är kanonbra! Hade nog också varit skraj för att använda toan när det är sådana ruskiga minusgrader. Gissar att du bor norrut. Vår toakassett har i alla fall klarat sig hittills. Men det kanske beror på att vi alltid har värme igång? Ha det gott! Åsa
Gäst
Gäst - Karin den tisdag, 09 februari 2021 10:21

Men varför fryser vattnet i ledningarna när ni har värme på i bilen?

Men varför fryser vattnet i ledningarna när ni har värme på i bilen?
Micke den tisdag, 09 februari 2021 11:23

Hej Karin
Om inte ledningarna ligger i ett uppvärmt utrymme finns risk att ledningarna fryser. Vår plåtis har inget så kallat dubbelgolv med uppvärmning som finns i många vinterutrustade husbilar. Ledningarna blir därmed lättare avkylda och kan frysa.

Hej Karin Om inte ledningarna ligger i ett uppvärmt utrymme finns risk att ledningarna fryser. Vår plåtis har inget så kallat dubbelgolv med uppvärmning som finns i många vinterutrustade husbilar. Ledningarna blir därmed lättare avkylda och kan frysa.
Gäst
Gäst - Niklas den måndag, 16 augusti 2021 02:37

Vid vilken temperatur brukar vattenledningarna frysa, redan när det kryper ner mot noll? Jag trodde att om man har isolerad/uppvärmd spilltank, så skulle även vattenledningarna vara placerade på ett sånt sätt så att dem inte fryser?

Vid vilken temperatur brukar vattenledningarna frysa, redan när det kryper ner mot noll? Jag trodde att om man har isolerad/uppvärmd spilltank, så skulle även vattenledningarna vara placerade på ett sånt sätt så att dem inte fryser?
Micke den måndag, 16 augusti 2021 08:45

Hej Niklas!
Som bekant börjar vatten frysa under noll grader. Har inte sett exakt hur ledningarna går på vår Pössl men märker tydligt att ledningarna börjar frysa när det blir runt 3-4 minusgrader. Hur det ser ut på din bil får du undersöka.
Hoppas att dina ledningar ligger bättre isolerade än våra.

Hej Niklas! Som bekant börjar vatten frysa under noll grader. Har inte sett exakt hur ledningarna går på vår Pössl men märker tydligt att ledningarna börjar frysa när det blir runt 3-4 minusgrader. Hur det ser ut på din bil får du undersöka. Hoppas att dina ledningar ligger bättre isolerade än våra.
Gäst
Gäst - Dennis den onsdag, 01 december 2021 02:06

Läste om gasol och el för att värma upp. Jag har kört med bara en värmefläkt men nu när det är runt -10 och -15 så räcker det inte. Jag kan känna hur det kommer in kall luft nästan blåser in längs med golvet vid diskbänken och så.. värmen stiger ju uppåt och all kall luft blir vid golvet. Jag har inte gasol besiktat och saknar vred på Truma kassetten, har ett på väggen som går att välja temperatur för varmvatten tror jag.. och en för fläkten som ska blåsa i olika hastighet. Någon ägare innan har monterat som en strömbrytare i form av en lampknapp på en svart liten dosa med ett AA batteri som ligger bakom plåtskyddet på Truman. Den klickar och ger små el stötar typ. Kanske funkar den för att kicka igång gasolen när den är påfyld och provtryckt eller så funkar den inte alls. Låter som bra tips det där med filtarna vid maddrasskanterna. Jag har läst om vintertecken man kan ha i fönstren med sådant silvermatetial som man kan ha på bilrutan för att slippa Is. Men de är dyra, jag har även läst något om sådana räddningsfiltar som också har något silvrigt material. Kanske kan det sättas för fönster? Jag skulle behöva något för att täta till allt som drar in kall luft. Samt någon mer billig värmekälla. Jag har sett att det går att köpa små värmekaminer som går på gasol. Men blir nog klumpigt med en stor tub på golvet i en redan liten bil och det går nog åt mängder med dyr gasol? Verkligen synd att inte husbilar finns med värmepump som man har på en villa eller att de finns med vedeldad kamin typ eller med spisbränsle men det blir väl dyrt det med. Några tips?

Läste om gasol och el för att värma upp. Jag har kört med bara en värmefläkt men nu när det är runt -10 och -15 så räcker det inte. Jag kan känna hur det kommer in kall luft nästan blåser in längs med golvet vid diskbänken och så.. värmen stiger ju uppåt och all kall luft blir vid golvet. Jag har inte gasol besiktat och saknar vred på Truma kassetten, har ett på väggen som går att välja temperatur för varmvatten tror jag.. och en för fläkten som ska blåsa i olika hastighet. Någon ägare innan har monterat som en strömbrytare i form av en lampknapp på en svart liten dosa med ett AA batteri som ligger bakom plåtskyddet på Truman. Den klickar och ger små el stötar typ. Kanske funkar den för att kicka igång gasolen när den är påfyld och provtryckt eller så funkar den inte alls. Låter som bra tips det där med filtarna vid maddrasskanterna. Jag har läst om vintertecken man kan ha i fönstren med sådant silvermatetial som man kan ha på bilrutan för att slippa Is. Men de är dyra, jag har även läst något om sådana räddningsfiltar som också har något silvrigt material. Kanske kan det sättas för fönster? Jag skulle behöva något för att täta till allt som drar in kall luft. Samt någon mer billig värmekälla. Jag har sett att det går att köpa små värmekaminer som går på gasol. Men blir nog klumpigt med en stor tub på golvet i en redan liten bil och det går nog åt mängder med dyr gasol? Verkligen synd att inte husbilar finns med värmepump som man har på en villa eller att de finns med vedeldad kamin typ eller med spisbränsle men det blir väl dyrt det med. Några tips?
Micke den onsdag, 01 december 2021 06:57

Hej Dennis
Vintercampa med husbil kan vara tufft ibland. Viktigt att värme fungerar så man kan trivas i bilen. Det låter som att du i första hand bör ta reda på om din Truma fungerar. Lättast gör du detta genom att besöka en firma som har koll på detta. Dessa hittar du här: https://www.truma.com/se/sv/truma-aterfoersaeljare. Det är inte ovanligt att det drar kalluft i bilarna, brukar komma från golvet i förarhytten bl.a. Oisolerade väggar och dörrar kan också ge kall husbil. Ett vintertäcke gör nytta i allafall några grader i bästa fall. Det finns andra lösningar för att få in värme t.ex dieselvärmare -eberspächer de brukar vara billigare. Men som sagt kolla upp din Truma först. Lycka till.

Hej Dennis Vintercampa med husbil kan vara tufft ibland. Viktigt att värme fungerar så man kan trivas i bilen. Det låter som att du i första hand bör ta reda på om din Truma fungerar. Lättast gör du detta genom att besöka en firma som har koll på detta. Dessa hittar du här: https://www.truma.com/se/sv/truma-aterfoersaeljare. Det är inte ovanligt att det drar kalluft i bilarna, brukar komma från golvet i förarhytten bl.a. Oisolerade väggar och dörrar kan också ge kall husbil. Ett vintertäcke gör nytta i allafall några grader i bästa fall. Det finns andra lösningar för att få in värme t.ex dieselvärmare -eberspächer de brukar vara billigare. Men som sagt kolla upp din Truma först. Lycka till.
Gäst
söndag, 02 oktober 2022

Captcha bild

Håll dej uppdaterad

Håll dej uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Som prenumerant får du alltid reda på vad som händer på vår husbilsresa.

Swedish Swedish

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


© 2021 Husbilsresa, All Rights Reserved