logg

Välkommen till vår logg

Här loggar vi alla platser vi har besökt och bjuder på våra personliga tankar och reflektioner. Du kan enkelt söka efter ort, land eller i olika kategorier.

 

3 minuters lästid (567 ord)

Hjo - vid Vätterns strand

Hjomenvisst har vi varit i Hjo 

På vår semesterresa norrut passerade vi Vättern och där passade vi på att göra några stopp. Ett av dessa var i den berömda trästaden Hjo. Vi parkerade i anslutning till hamnen och gav oss iväg på en liten upptäcktsfärd.
Hjo har gamla anor, man tror att staden fick sina stadsprivilegier i början av 1400-talet. Det har dock varit en liten stad under alla århundranden. Men, sedan hände något. Anläggandet av Göta kanal blev ett riktigt uppsving och Hjo hamn invigdes 1854. Därefter kom den den smalspåriga järnvägen och för att toppa det hela så tillkom Hjo Vattenkuranstalt som lockade rika besökare. Den är nedlagd sedan länge men låg i Hjo stadspark som är byggnadsminnesmärkt sedan 2018.

Mitt i Hjo finns Hjoåns dalgång
Det är ett kommunalt naturreservat. En naturstig leder från hamnen upp till vattenfallet vid Grebbans kvarn, en sträcka på cirka 2,5km. Dalgången med dess fall och forsar har sedan medeltiden nyttjats för att driva kvarnar och andra verk. Det är lite häftigt med ett så centralt naturreservat. 


Hamnen i Hjo blev klar 1855 och ansågs på sin tid vara Vätterns bästa
Av hamnbebyggelsen finns bara två byggnader kvar, Hamnmagasinet och Hamnvaktarbostaden. Trots att det hänt mycket genom årens lopp så menar man att hamnen i stort sett ser lika dan ut som 1855. Här finns S/S Trafik som är en av Sveriges äldsta och bäst bevarade ångbåtar. Fartyget byggdes 1892 och är K-märkt. På den tiden fraktade ångaren gods och passagerare mellan Hjo och Hästholmen. Idag är det ett passagerarfartyg och gör sommartid turer främst till Visingsö, men även till Vadstena och Hästholmen.

Båtar som vilar strax ovanför vattenytan
Vätternsnipan var en bruks- och fiskebåt. När sjön var orolig gällde det att ändå kunna ta sig ut till fiskenäten så säkert som möjligt. Snipan är byggd för stabilitet och för att skydda båtarna mot röta hissas dem upp och läggs på ställningar strax ovanför vattenlinjen. En av fördelarna med den här metoden är att träet inte blir så vattentyngt och därmed blir båten mer lättrodd. Det här hade vi ingen aning om förrän vi kom till Hjo och fick se detta i verkligheten. Resor berikar.

Hur var det då med epitetet trästad?
Staden har ovanligt många välbevarade och. vackra träbyggnader. Sedan 1997 samarbetar Hjo med Eksjö och Nora i nätverket Tre Trästäder där alla tre deltagande städer har fått utmärkelsen Europa Nostra för arbetet med att bevara och vårda den unika bebyggelsen och kulturmiljöerna. År 1990 belönades Hjo med Europa Nostramedalj för sin välbevarade trästadsmiljö från 17-, 18- och 1900-talen. För mer information besök visithjo.se.

Nu har vi prickat av trästaden Hjo. Då återstår Eksjö och Nora. Förhoppningsvis kan vi återkomma om det så småningom. Det hade varit kul att kunna få med det på vår bucketlist.


Källa: Wikipedia, hjo.se och vi själva.

Plats (karta)

Kristiansund - Norge
Idag är vi på Mötesplats Borstahusen
 

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar
Gäst
söndag, 05 december 2021

Captcha bild

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.husbilsresa.se/

Håll dej uppdaterad

Håll dej uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Som prenumerant får du alltid reda på vad som händer på vår husbilsresa.

Swedish Swedish

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


© 2021 Husbilsresa, All Rights Reserved