logg

Välkommen till vår logg

Här loggar vi alla platser vi har besökt och bjuder på våra personliga tankar och reflektioner. Du kan enkelt söka efter ort, land eller i olika kategorier.

Saltgruvan i Hallstatt

Äventyr i världens äldsta saltgruva

7000-åriga Hallstatt är en av Europas vackraste byar. Det kan vi skriva under på. Men det som gett uppkomsten till byn är att här finns världens äldsta saltgruva. Vi bjuder på en saltad och historisk tillbakablick blandat med nya äventyr och utsikter. I fokus står jakten det "vita guldet".

Vi tog bergbanan till gruvan som ligger 1000 meters höjd - i alla fall ingången. Jag trodde nog att det skulle kittla mer i magen än vad det gjorde att åka bergbanan. Istället kunde jag till fullo njuta av den fantastiska utsikten hela vägen. När vi var framme passade vi på att besöka Hallstatts Skywalk, en metalltunga som du kan gå ut på. Därifrån har du en makalös utsikt över sjön, bergen och byn. Det finns även en restaurang där vi avnjöt varsin drink och verkligen njöt av omgivningen.

En hissnande salt historia miljontals år tillbaka

För cirka 240 miljoner år sedan slet sig superkontinenten Pangea loss. Salzkammergut låg längs kusten av en mycket turbulent landmassa. Under flera miljoner år förflyttades torkade salthav av vulkanutbrott, bergsbildning och skiftande bergsplattor. De tvingades uppåt, pressades ihop och täcktes av ett lager av kalksten. Inuti dessa berg vilade sedan det "vita guldet" - saltet. Tills det en dag upptäcktes av människan.

Rik järnålderskultur tack vare saltet

I mitten av 1800-talet upptäcktes en förhistorisk gravplats vid saltgruvorna i Salzberg nära Hallstatt. De arkeologiska utgrävningarna fann över 1 000 gravar för mer än  2 000 personer. Det finns mängder av bevarade föremål från långt tillbaka i tiden i saltgruvorna. Saltet har konserverat organiskt material som trä, tyger och läder. Smått otroligt. Den största samlingen av arkeologiska föremål från närområdet finns i Museum Hallstatt. Tyvärr var det stängt när vi var där så vi missade det.

Gruvbrytningen startade 800 f. Kr. och slutade 1989

Ända fram till 1989 bröts det salt i Hallstatt. Det utvinns salt än idag, men inte i den omfattningen. Det finns lite olika uppgifter om när gruvdriften startade. En av dem är att det skedde under 500-talet f. Kr. då Kelterna levde här. Det har hittats åtskilliga föremål som de lämnat efter sig och du kan se dem på det keltiska museet i Hallein. Man har även byggt upp några keltiska hus som du kan kika in i.

Det fantastiska äventyret i gruvan

Äntligen var det dags att ge sig in i gruvans vindlande tunnlar. Vi möttes upp av en helt otroligt duktig guide som såg till att vi fick ut det mesta och det bästa av vår utflykt. Innan vi fick kliva på gruvtåget fick vi dra på oss överdragsbyxor och jacka som skydd mot kyla och smuts.

Vi fick saltets historia till livs. Visste du att det här saltet innehåller så mycket som 84 mineraler? Det hade vi ingen aning om innan. Och det som vi kallar för det "vita guldet" är inte vitt här. Det skimrar i rött och gult. Vi fick följa i gruvarbetarnas spår. Vid den underjordiska sjön spelades ett magiskt bildspel upp på bergsväggarna. Vi fick se Europas äldsta trappa, och "gruvmänniskornas" historia spelades upp i 3D. Vi åkte kana på gruvkälkar mellan de olika gruvskikten och gångarna. Det går undan om du vill. Lyft bara på fötterna så svischar du ner i en väldig fart. Jag och Micke klockades med 3:e bästa tiden i den längsta rutschkanan som är hela 64 meter. Fast egentligen räknas inte 1:an för det var guiden och han hade ju övat x antal gånger redan.

Detta spännande och intressanta äventyr djupt inne i saltberget kan verkligen rekommenderas.